h1

inSOMNia

Martie 17, 2011

Pentru parinti, dar nu numai pentru ei, despre somn, si mai ales despre lipsa lui.

Privarea de somn este (inca) utilizata in diverse parti ale lumii ca forma de tortura.

Oboseala cumulata, adica insuficient somn sau tulburari de somn, a fost identificata ca principala cauza a unor erori de gindire si actiune care au dus mai multe dintre marile catastrofe din prezent (de ex, explozia navetei spatiala Challenger).

In mod „traditional” se considera ca un adult are nevoie de opt ore de somn/noapte. In acest scenariu se recomanda pastrarea unui graphic al somnului, cu inregistrarea numarului de ore dormit/noapte, si aplicarea unui formule simple pentru calcularea deficitului de somn. De ex, daca cineva doarme in medie 7 ore per noapte, formula arata in felul urmator: 8ore x 7 zile = 56 ore/saptamina, respectiv 7 h x 7 zile = 49 h dormite/saptamina, caz in care deficitul de somn = diferenta, adica 7 ore, adica echivalentul a aprox. o noapte de (ne)somn. Scopul este ca persoana in cauza sa completezele petele negre din grafic recuperind orele restante in saptaminile urmatoare. Tinind cont ca in acum doua sute de ani durata somnului era de noua ore, si acum este in general de 7, abordarea de mai sus pare depasita.

Exista si abordari mai flexibile in managementul somnului, respectiv al tulburarilor acestuia. Acestea propun acceptarea perspectivei ca pentru un adult cantitatea de somn necesara&suficienta variaza intre 4 si 10 ore, si ca focus-ul ar trebui mutat de la cantitate catre calitatea somnului. Iata citeve exemple de tulburari care pot influenta negativ calitatea somnului: treziri repetate si nedorite (cosmar, zgomote, pb de respiratie, inclusiv sforaitul), senzatia de somn agitat, nesatisfacator (oboseala la trezire), problemele de adormire sau readormire. Cauze? Ingrijorari, emotii neexprimate, depresie, probleme de igiena somnului= alimentatie, abuz de substante, deshidratare s.a..

Sunteti/cunoasteti persoane care au probleme serioase de somn? Daca da, probabil ca stiti ca acest gen de suferinta poate fi insotit la scurt timp de la debut de iritabilitate, de probleme de memorie, scaderea si probleme la mentinerea atentiei, afectarea capacitatilor cognitive, si poate duce la halucinatii sau afectarea moralitatii in luarea de decizii. Exista si o gama larga de efente fiziologice ale privarii de somn pe termen lung: dureri musculare, tremor, imunitate scazuta, risc de boli de inima, diabet…

Mai sus am mentionat citeva dintre posibilele cauze ale unui somn insuficient sau cu intreruperi. Un eveniment pe care cei mai multi dintre noi il consideram ca fericit, nasterea unui copil, este un adevarat examen pentru calitatea si durata somnului parintilor, in special pentru cel al mamei. Toate alaparile, confortarile, schimbatul, ingrijitul&ingrijoratul la vreme de noapte au fost cuantificate statistic. Astfel a rezultat ca in primul an de viata o mama pierde in medie echivalentul a 70, da SAPTEZECI, de nopti. Adica o noapte alba la cinci dormite, fara recuperari. Asa cum am spus mai sus, noptile pierdute se cuantifica inclusiv in cresterea iritabilitatii si prin afectarea capacitatilor cognitive, asa ca, in conditiile in care ambii parinti sunt expusi intensiv la privarea de somn, ne putem inchipui/aminti ce inseamna asta din punct de vedere al comunicarii in relatie, si din cel al calitatii acesteia, in general. In aceste conditii nu este surprinzator faptul ca nasterea unui copil este de foarte multe ori urmata de o consecinta mai putin fericita, divortul co-autorilor.

Revenind la efectele lipsei de somn, statisticile din domeniul auto arata ca soferii obositi provoaca mai multe accidente si mai grave decit soferii care au consumat bauturi alcoolice. Companiile de asigurari din UK au semnalizat ca in primele patru zile de dupa trecerea la ora de vara accidentele de circulatie cresc cu 25 la suta. Discutam despre efectele unei ore de somn in minus/noapte. Pastrind in minte cele de mai sus, poate noi, barbatii, vom gasi un plus de intelegere pentru partenerele de trafic, cind mai comit vreo stingacie la volan, si pe bancheta din spate au cel putin un scaun de bebe. Sau, un pas care sa depaseasca cavelerismul pe sosea, sa incercam sa (ne) intelegem mai bine reactiile in cuplu, pe fondul unui somn intrerupt de 5-7 ori pe noapte, in conditiile unei parental night fever.

Solutii?

Tehnici de relaxare, „puiul” de somn de 20′ (nu mai mult, efectul poate fi contrar), hidratarea eficienta, stabilirea unui ritualul si a unui program de somn, respectarea acestora.

Nepretuitul somn (de dupa-amiaza).

 In New York, the city that never sleeps, exista saloane soporifice, unde cu 20 de dolari poti cumpara un loc in care sa atipesti 20 de minute. In Londra 30 de minute de somn costa aproape 30 de lire. Inainte sa decideti daca sa pierdeti, sau nu, citeve ore bune de somn pe saptamina incercati sa traduceti in termenii financiari de mai sus excesul cu pricina, daca scaderea IQ-ului, cresterea nivelului de cortisol (hormonul asociat stress-ului) si perspectiva de a provoca un accident de circulatia nu v-au fost suficiente.

Noapte buna, copii! Noapte buna, parinti!

Anunțuri

One comment

  1. […] Despre unde duce lipsa somnului, va scrie un bun apropiat mie, terapeutul Mircea Dragu. […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: