h1

Povesti de adormit, povesti de trezit, povesti de netezit

Mai 10, 2014

Imagine

În loc să spui, savant: „uite cum stau lucrurile!“, spui: „hai mai bine să-ţi spun o poveste“
Andrei Plesu

Vineri in pauza de pranz, in ziua de congres in care am decis ca eu sa raman la cabinet si sotia mea sa mearga la congresul (f. interesant, de altfel) de rezilienta, am avut de rezolvat o sarcina simplista dar de o mare responsabilitate: sa duc la croitor o pereche de pantaloni negri pt fiul meu cel mic, in ideea in care lungimea era un pic peste masura lui. Atentie, pantalonii facea parte din costumatie pentru un spectacol care urma sa aibe loc a doua zi, cand atat eu cat si consoarta aveam dimineata urmatoare arondata respectivului congres.

Bun. Ajung in atelierul croitorului din vecini, un nene mustacios, cu aspect de pirat la pensie, care nu cu multa vreme in urma statea cu portretul lui Ceausescu pe perete. In timp ce astept cuminte sa fiu intrebat ce doresc, inteleg ca linistea incarcata din atelier se justifica prin prezenta unui alt client in cabina de proba. Cand a iesit clientul a avut cateva vorbe de lauda la adresa felului in care stateau pantalonii pe el, laude carora croitorul a simtit nevoia sa le replice: „Parca te-ai nascut cu ei!”

Intre timp, d-na care adasta la masina de cusut ma chestiona vis-a-vis de nevoia mea. In timp ce ma pregateam sa inchei fraza ceremoniosa cu un apel la umanitate, in general, si solidaritate intre parinti, in general, m-a avertizat ca termenul de „azi” e unul total nerealist, iar in mesajele paraverbale era o trimitere fatisa la o evidenta naivitate/aroganta pe care s-ar baza o asemenea cerere.

Pe acelasi ton zeflemitor i-a trasmis mai-marelui din atelier, care intre timp il trimisese din nou pe client in capsula schimbarii, cele de mai sus. M-am decis sa joc totul pe o carte: am zis: „Daca-mi scurtati pantalonii pana la 16, va spun acum o poveste! 

Pseudo-Procust-ul meu m-a masurat, a stat putin, apoi a acceptat, cu evidenta neincredere, oferta mea.

I-am spus o poveste pe care o citisem in Becket, si care de fapt imi trecuse prin minte chiar in momentul in care ascultam dialogul dintre client si croitor:

Un englez avînd urgent nevoie de un pantalon dungat pentru sărbătorile de Anul Nou, se duce la croitorul lui care-i ia măsurile. „Bun, s-a făcut, reveniţi peste patru zile, va fi gata.” Bine. Patru zile mai tîrziu. „Sorry, reveniţi peste opt zile, nu mi-a ieşit spatele.” Bine, bine, spatele, e adevărat, nu-i uşor de făcut. Opt zile mai tîrziu.„îmi pare rău, reveniţi peste zece zile, am stricat partea dintre picioare.” Bine, de acord, cu partea dintre picioare e delicat… Zece zile mai tîrziu. „Sunt consternat, dar reveniţi peste cinsprezece zile, am lucrat prost şliţul.” Bun, la o adică, un şliţ frumos face impresie.

…….. In fine, pe scurt, din cusătură-n cusătură, au venit Pastile, iar el o dă-n bară cu butonierele. (Faţa, apoi vocea clientului.) „Goddam, Sir, nu se mai poate, la urma urmei ajunge să fie chiar indecent! In şase zile, mă auziţi, în şase zile Dumnezeu a făcut lumea. Da, domnule, exact aşa, Domnule, LUMEA! şi dumneavoastră, dumneavoastră nu sunteţi în stare să-mi faceţi un pantalon în trei luni!” (Vocea croitorului, scandalizat.) „Dar, Milord! Uitaţi-vă (gest dispreţuitor, cu scîrbă) — la lume… (O pauză.)… şi priviţi — (gest de îndrăgostit, cu mîndrie) – PANTALONUL meu!”

Asta e povestea lui Becket, si asta e povestea mea. Un mic amanunt, in timp ce eu povesteam am facut o eroare, am spus „Dumnezeu a facut lumea in sapte zile.” Am auzit o voce ferma „In sase!”. Cum in incapere eram doar eu cu cei doi meseriasi, si amandoi taceau, am crezut ca ea era vreum mesager divin. Nu era. Era clientul care se schimba in vestiarul improvizat. 

Asa am ajuns eu cu capul sus la repetitia finala a dansului svabesc a pruncului meu, si croitorul din vecini a avut ocazia sa guste o mica portie de literatura a absurdului.

Endgame.

sursa foto http://www.popmatters.com/feature/samuel-beckett-beyond-the-endgame/

 

din motive de lene am preluat povestirea in forma originala, asa cum apare in textul autorului

Lasă un răspuns

