h1

Limba(jul) dulce(gariei)

Ianuarie 1, 2016

„Iaca mireasa gatise toate bucatele pentru tata-sau, fara sare, ci numai cu miere si cu zahar. Chiar sarnita de dinaintea lui era plina cu zahar pisat, si degeaba lua bietul imparat din sarnita ce credea el ca este cu sare si punea in bucate, ele, in loc sa se faca mai bune de mancare se faceau si mai dulci de pe cat erau si mai catranite.” (Petre Ispirescu, Sarea in bucate).
Din nou oameni faini si oameni pe care ii cunosc mai putin mi-au transmis, in principal via SMS si Facebook, ganduri bune legate de Craciun si de trecerea dintre ani. Am apucat sa raspund la foarte putine mesaje, iar criteriile au fost mai degraba practice , decat afective, sau, Doamne fereste, „politice”. Asta inseamna ca ma reusit sa raspund doar daca eram online cand le-am primit, si fara sa fiu prins in vreo intalnire amicala.

Am stat sa ma intreb de ce, ca om care ma stradui sa fiu, si, din cand cand in cand, ma percep ca politicos, nu ofer reciprocitate absoluta. Cel mai simplu ar fi fost sa pariez pe volum. Ca sunt prea multe mesaje. Am suspectat ca se urzeste vreo ursuzenie in mine, ca resursele mele sunt (mai) limitate. Nici una dintre cauze nu parea sa fie cauza reala, asa ca am mers putin mai departe. Am incercat sa inteleg fenomenul, pentru a intelege mai bune cum ma raportez la el.
Dupa cum spuneam, volumul mare de urari de sezon a venit pe SMS si Facebook, intr-o proportie echilibrata. Au mai fost cateva e-mail-uri si cateva telefoane, nesemnificative ca numar, dar nu si ca incarcatura. Printre altele, mi-am amintit ca pana antart doua persoane foarte dragi, una cu biroul peste drum de mine, si alta care traieste la noua mii de km distanta, imi (mai) trimiteau felicitari in format clasic, cu hartie si stilou.
Si mergand un pic mai in spate cu gandul, am inteles ca nu e ursuzenie, ci e un fel de refuz de a integra o abordare noua si nu neaparat pe gustul meu. Ca „sarbatoarea fericita” si „ziua excelenta”, pozitivismul agresiv si amabilitatea superficiala, de iarmaroc, oricat de prezente ar fi in cotidian, sunt emigranti in lumea mea interioara. Ca nimeni din mediile in care m-am format nu dorea maniacal binele celor din jur, ca masura in bucurie ii dadea acesteia un plus de valoare, si ca euforia e interesanta ca exotism, exceptie, si nu ca norma. Ca am ajuns sa caricaturizam, sa manelizam gandul bun si speranta, intrand nediferential, gregar, in registrul unor agenti de vanzari care-si exerseaza si in afara serviciulul reflexele profesionale de seductie .
Recunosc, intr-o prima etapa mi-a placut plusul de atentie pe care ni-l ofeream unii altora. Asta pana cand cineva mi-a urat, intr-o conversatie uzuala, „O zi ravisanta!”. Legat de asta, tocmai mi-a cazut sub ochi un citat din W.H. Auden: „poetry is the clear expression of mixed feelings”. Cred ca si lirismul lui „fie ca”, atunci cand nu e vorba, in registru ironic, despre „forta sa fie cu tine”, e mai degraba semn de ceata interioara, decat de optimism sau generozitate. Nu cred ca ceea ce spun aici ar trebui sa-i supere pe cei care, punctual si personalizat, se gandesc la oamenii importanti pentru ei, dar ca poate fi un prilej de reflexie petru cei care-si asuma rolul de proroci automatizati ai unui viitor (prea) optimist.
Si, pentru ca e prima zi din noul an, o sa incerc sa inchei intr-un ton (mai) pozitiv, cu un citat din acelasi Petre I(n)spirescu
„Si incalecai pe-o lingura scurta, sa traiasca cine asculta.
Si mai incalecai pe-un fus, sa traiasca si cel ce-a spus.”, la care asortez:

„Fie ca 2016 sa va aduca urari mai putine, mai din suflet si mai de suflet!”. O fi prea de tot?

mail

Lasă un răspuns

